(27/06/14) - De vakbonden en de directie van Belgocontrol hebben vrijdagavond een akkoord bereikt. Daarmee is het sociaal conflict van de baan en zullen er geen nieuwe acties meer komen.
Een werkonderbreking bij de luchtverkeersbegeleider waartoe ACV opgeroepen had zorgde woensdagavond voor heel wat geannuleerde vluchten en dito gestrande vakantiegangers. "Nu kan het werk echt beginnen om Belgocontrol opnieuw op de kaart te zetten", aldus nog de vakbonden.
Akkoord over disponibiliteit
"Na enkele weken van intensieve onderhandelingen hebben de directie en de vakbonden bij Belgocontrol een akkoord bereikt over het dossier van de disponibiliteit en verschillende andere dossiers", meldt Belgocontrol in een persbericht.
Voor luchtverkeersleiders die tussen 2014 en eind 2016 "in disponibiliteit" gaan, maar onvoldoende dienstjaren hebben voor een volledig pensioen, zal een regeling getroffen worden op basis van hun individuele situatie, stelt Belgocontrol. Voor degenen die tussen 2017 en 2019 in disponibiliteit gaan, wordt een algemene regeling getroffen. "Wie wil, kan tot na zijn zestigste aan de slag blijven in een niet-operationele functie om zo een volledig pensioen op te bouwen."
Thuis vanaf 55 met 85 procent loon
Met het stelsel van disponibiliteit (dat niet hetzelfde is als pensioen of brugpensioen) kunnen de luchtverkeersleiders voorafgaand aan het pensioen vanaf 55 jaar al thuis blijven. Ze blijven beschikbaar voor het bedrijf, krijgen 75 tot 85 procent van het loon en moeten niet komen werken, verduidelijkt de woordvoerder.
"De vakbondsorganisaties hebben zich akkoord verklaard om gedurende de looptijd van het akkoord geen acties te voeren rond de disponibiliteit", stelt Belgocontrol nog. Voor verschillende andere dossiers die op tafel lagen, zijn afspraken vastgelegd om die uit te werken.
Er werd enerzijds een akkoord bereikt rond de eisen van de drie vakbonden omtrent de loopbaan van de luchtverkeersleider. "De komende jaren gaan we aan tafel zitten voor een oplossing voor de carrière van de luchtverkeersleiders."
Akkoord rond de onderbezetting
Nu start het proces om alles stapsgewijs op te lossen. Men denkt bijvoorbeeld aan het invullen van functies in de technische diensten, aanwerving van luchtverkeersleiders, maar ook vorming en opleiding.
Alle elementen van het akkoord moeten nu concreet omgezet worden. "Het werk gaat nu pas beginnen om Belgocontrol opnieuw op de kaart te zetten".
Bron : Belga